top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

אפשר לנשום לרווחה: גל החום מאחורינו

עודכן: 7 ביוני 2020

לאחר לא פחות מ-6 ימים ברצף של טמפרטורות גבוהות במיוחד, אפשר לנשום לרווחה כי הגל חום סוף סוף מאחורינו.


בהשוואה לעבר עולה כי בתחנות שמודדות 30 שנים ויותר לא נשברו שיאי חום מוחלטים לא לחודש מאי ולא לכל השנה, אך רצף הימים החמים למעט אזורי ההרים הוא חסר תקדים.





אז מה בעצם גרם לרצף הימים הלוהטים להיות כל כך ארוך?........


ישנה מערכת סינופטית דומיננטית וקבועה הנקראת "הרמה הסובטרופית" וכדי להבין כיצד היא נוצרת צריך להבין מה קורה בכדור הארץ באופן כללי.


האזורים הטרופים בקווי המשווה הם המקומות שחשופים לקרינת השמש החזקה ביותר בכל העולם ולכן החום שהקרקע תפלוט יהיה הרב ביותר בכל כדור הארץ ואותו חום מעודד את האוויר לעלות מעלה ותוך כדי העליה האוויר מתקרר ומגיע לגובה , בו הוא לא יכל לספוח יותר את הלחות שיש בתוכו (נקודת הטל) וכך נוצרת העננות מעל קו המשווה, אזור שמאופיין בחום וגשמים רבים מהסיבות שצוינו באופן כללי.


חשבו על התהליך בדומה לסמרטוט, כאשר האוויר חם יחסית תנועת החלקיקים מהירה והמרווחים בינם גדולים והאוויר יכל לשאת את הלחות שבתוכו בדומה לסמרטוט רפוי, אך בעת עלייתו אנכית מעלה החלקיקים עצמם אט אט מפסיקים לנוע מהר ומצטופפים עד שאדי המים שבתוך האוויר מתאבים, בדומה למה שקורה בעת סחיטת סמרטוט כשהמים נשפכים ממנו.


אחרי שהבנו באופן כללי את התהליך הזה, ראוי לציין כי כאשר אדי המים שבאוויר מתעבים לענן, נפלט חום כמוס, זו היא האנרגיה שהייתה דרושה על מנת לאדות את אותם אדי מים שמתוקף חוק שימור האנרגיה בעת היווצרות הענן אנרגיה זו נפלטת בצורת חום לאוויר, ולכן התקררות האוויר בתוך הענן עם העליה לגובה תהיה פחות משמעותית מהשטח שסובב אותו שמתקרר במהירות יותר.



האוויר מקו המשווה ממשיך לעלות עד שהוא פוגש שכבה יציבה הנקראת טרופופאוזה, בה ככל שעולים בגובה הטמפרטורה כבר לא יורדת.



תחת שכבה זו נוצרת התכנסות של אוויר בשל העליה שלו מקווי המשווה לטרופופאוזה, ההתכנסות עצמה גורמת ללחץ אוויר גבוה (רמה ברומטרית) לשרור שם ולאוויר להתחיל לרדת, להתייבש ולהתחמם, תהליך זה נקרא התמוככות.




כמה דברים שחשוב להדגיש:


  1. זכרו שבקו המשווה כל אדי המים שהכיל האוויר התעבו לעננות, משמה כשהוא מגיע לטרופופאוזה האוויר יבש, ולכן בעת השקיעה שלו לקרקע הוא יתחמם בקצב גדול יותר מאשר שהוא התקרר בעלייתו בקווי המשווה.

2. היינו מצפים שההתכנסות תקרה בדיוק מעל קו המשווה- מהיכן שהאוויר עלה אך בגלל סיבוב כדור הארץ האוויר נא מקו המשווה לצפון מזרח בחצי כדור הארץ הצפוני או לדרום מערב בחצי הדרומי (כח קוריוליס).




ובשל כך התמוככות נוצרת מעט צפונית או דרומית מקווי המשווה ולכן אזורי המדבר, כמו מדבר סהרה, חצי האי ערב הסמוכים לקווי המשווה... הם חמים ויבשים במיוחד.




בדרך כלל הרמות הסובטרופיות משפיעות עלינו במהלך כל חודשי הקיץ מסוף יוני עד סוף ספטמבר, זו הסיבה גם למה בקיץ כמעט ולא יורד גשם.


אך בקיץ יש לנו מערכת נוספת בקרקע הנקראת "האפיק הפרסי" "שדואגת" להזרים אוויר קריר ולח לגבהים הנמוכים של האטמוספירה מהים התיכון לארץ.



הפעם הרמות הסוברטרופיות הגיחו מוקדם מאד השנה ולכן עדין לא הושפענו מאפיק הפרסי שהיה מביא אוויר קריר ולח מהים התיכון ולכן הפעם כמעט במשך כל הימים של גל החום הטמפרטורה זינקה למעל 38 מעלות.




ומה צפוי בהמשך?.....


היום (שישי) יהיה גם יום חם יחסית, אך כבר הבוקר אוויר קריר יותר ולח מהים התיכון יחדור לחופים ובמהלך הצהריים גל החום ישבר גם בפנים הארץ.


שימו לב שבעקבות העליה בלחות, יתכן שדווקא התחושה בחוץ לא תהיה נעימה תחילה.



במקביל כבר ביום שבת מתארגן לו אפיק רום יחסית משמעותי לעונה שיגיע לאזור יוון ויחלוף צפונית מאיתנו בראשון.


בינתיים המודלים לחיזוי מזהים הרבה מאד גשם...... בלבנון ומערב סוריה.


אלינו האפיק מתקשה להדרים (אנו בסוף מאי, ובהחלט נדיר לקבל בתקופה זו מערכות גשם משמעותיות) אך בכל מקרה גם אצלנו ארובות השמיים צפויות להיפתח מקומית ולהוריד גשמים בעקר בצפון ואפילו יתכנו ענני סערה בודדים.


כרגע לפי איך שזה נראה, במרבית הארץ לא ימדדו כמויות משקעים משמעותיות (אולי בצפון הרחוק) ויהיו מקומות שלא ימדדו בכלל, אך הדרמה של כמה מאות בודדות של אפיק הרום החזוי, והצפי עשוי להשתנות ולכן אנו ממליצים לכם להמשיך להסתכל באתר.


צוות Weather Now



שקיעה במודיעין, צילום: אייל דמרי


102 צפיות0 תגובות
bottom of page