top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

אקורד הסיום של החורף

גל הקור אשר נמשך באזורנו נדיר מאד לתקופה המאוחרת בה הוא פוקד אותנו.


על פי השוואה של השירות המטאורולוגי בחלק מתחנות המדידה הוותיקות כמו הר כנען ובית דגן למשל לא נמצאה תקופה כה ממושכת של קור כמו שיש החודש בשלהי החורף-תחילת האביב.




גל הקור עוד טרם הסתיים ואספקת האוויר הקר מרוסיה ממשיכה במלוא הכח לים השחור, תורכיה ויוון ואנו רק "טועמים" מכל הקור השורר באזורנו כבר זמן רב.

ההתגברות של גל הקור הצפויה בימים הקרובים הפעם תלווה בפחות קור, אך בהרבה יותר משקעים בהשוואה לשיא הקודם אשר היה לפני שבוע.

הסיבה לכך נעוצה במסלול הארוך שעובר האוויר הקר לאזורנו, אם במהלך שבוע שעבר קיבלנו אוויר קר במיוחד מזרימות צפוניות שלא לוו בהרבה משקעים אך בשלגים קלים במקומות נמוכים (כמו מטולה, אריאל וכו'...) הפעם האוויר עובר דרך ארוכה מעל הים התיכון ומצד אחד סופח לתוכו הרבה לחות שתתורגם למשקעים מרובים, בעקר בצפון הארץ ומנגד, פחות קור בשכבות התחתונות של האטמוספירה.


התחזית לגשמים (תחזית לשלג מתחת):


הלילה:


המערכת מתארגנת לה כבר ברגעים אלה (ערב שלישי) באזור כריתים, וההשפעות שלה כמעט ולא יורגשו במהלך הלילה בארץ, אולי למעט חדירת אוויר קר יותר וייתכנות של הצטברות קרה, בעקר בפסגות ההרים.


לקראת הבוקר של מחר (חמישי) נתחיל לראות מעט גשמים בעקר לאורך החופים.



מחר (רביעי):


במהלך הבוקר עצמו, עם כניסת הרוח הדרום מערבית גשמים יחלו לרדת לפרקים בליווי סופות רעמים יחידות, בעקר מאזור נתניה וצפונה.

באזורים הדרומיים לאזור נתניה והשרון, ייתכן גשם מקומי לזמן קצר בלבד, כך שלמרות הקרירות לא מדובר ביום גשום במיוחד בחלק ניכר מהאזורים בארץ.

בשעות אחר הצהריים תחול הפחתה ניכרת בגשמים שירדו מדי פעם בצפון הארץ בלבד.


במהלך הלילה ציר אפיק מכובד יעבור מעל לאזורנו יחד עם התקררות ניכרת בשכבות הגבוהות יותר של האטמוספירה, דבר שיחריף את אי היציבות וערכי העירבוליות באזורנו ויוביל למזג אוויר גשום וסוער, בעקר בצפון ובחוף.


יום חמישי:

הגשם יתפשט במהלך הבוקר דרומה ויעשה גשום וסוער בצפון ובמרכז, בצפון הנגב ירד גשם מקומי.

הגשמים והרוחות ייחלשו לקראת הצהריים ויתמקדו בעקר באזורי ההרים, אולם התחזקות מחודשת בהם תחול במהלך הלילה.


יום שישי:

יוסיף להיות גשום וסגרירי מצפון הנגב וצפונה, ובמהלך היום אפיק הרום יהיה בתהליך נסיגה מאזורנו והשכבות הגבוהות של האטמוספירה יתחממו במהירות, דבר שיצור שכבה יציבה (אינוורסיה) שתלך ותתחזק במהלך היום ותגרום לגשמים להיחלש ולהתמעט מהר עד לכדי סיום פרק הגשם לקראת שישי בערב.


כמויות הגשמים החזויות:

מכוון שמערכת הגשם תתמקד בעקר בצפון הארץ עד ליום חמישי בבוקר, יתרון הגשם לאזור זה יהיה מובהק על האחרים וכמו כן, בחודש מרס הגשמים מתמקדים בעקר באזור ההר ופחות בחופים.



הרי הצפון והכרמל: בין 70-40 מ"מ, אצל השיאניות הגשם יכולה להתקבל כמות משקעים אשר קרובה ל-100 מ"מ

מישור החוף מאזור השרון וצפונה ועמקי הצפון: בין 50-30 מ"מ


מישור החוף דרומית לשרון: 30-15 מ"מ


הרי המרכז: 40-20 מ"מ.


צפון הנגב: עד 10 מ"מ


תחזית לשלג:


להבדיל מאירוע השלג הקודם שלווה בקור רב אך באטמוספירה די יציבה, הפעם האטמוספירה תהיה לא יציבה אך ערכי הקור יהיו גבוליים ועל כן נראה שברוב האזורים שהם לא בפסגות הגולן והר מירון במידה וירד שלג שיערם, מדובר בזמן קצר למדי כי כל חימום קטן ולו של חצי מעלה יגרמו לשלג לא להופיע כלל.



הלילה:


תנאי הקור כבר בלילה הקרוב יתאימו לשלג קל בפסגות הרי הצפון אך ילוו ללא הרבה עננות פעילה, כך שסביר להניח שלא נראה הלילה פתיתים באף הר בישראל (אולי רק בחרמון).


מחר (רביעי):


עם התחזקות הגשמים והגעה של עננות מפותחת לאזור הצפון יתכן ונראה לקראת מחר בצהריים שלג בעקר בצפון רמת הגולן והר מירון שיכל להיערם לכמות קטנה, שלג עשוי להראות באוויר במקומות מעט נמוכים יותר כמו בשכונות הגבוהות של צפת (הר כנען) ולרדת בליווי ברד ומשקעי קרח שונים אך ללא היערמות.

משעות אחר הצהריים המשקעים יפחתו בצפון הארץ ויחד עם זאת, האטמוספירה תתחמם כך שהשלג שירד בהר מירון ובצפון הרמה עשוי להתחלף לגשם.

בליל רביעי-חמישי יחד עם הגעת גל המשקעים הדומיננטי יותר, הקור שיגיע לכל שכבות האטמוספרה יהיה מובהק יותר ושלג ירד בהרי הצפון מעל 850 מטר ועשוי להצטבר עד לחמישי בצהריים לכמות משמעותית יותר בהר מירון וצפון רמת הגולן מעל 1,000 מטרים.


חמישי:


בבוקר עם הגעת גל המשקעים גם להרי המרכז, ייתכן שלג קל, בעקר באוויר עם אופציה להיערמות קלה לזמן מאד קצר בפסגות של הרי המרכז מעל 950 מטר כמו בעל חצור, חברון ואולי גם גוש עציון.

במהלך הצהריים שוב תחול התחממות מחודשת ורום השלג יגביה ל-1,000 מטר וגם הערמות בגבהים אלו תפגע.


בלילה ישנה ייתכנות לגל שלג מחודש בהרים מעל 850 מטר בצפון ו-900 מטר בהרי המרכז, הערמות לא תהיה משמעותית מכוון שהעננות כבר לא תהיה מאד מפותחת.

בירושלים ייתכן ונראה הרבה משקעי קרח במהלך חמישי, אך הייתכנות לשלג מאד נמוכה. במידה ויהיה סנכרון מושלם בין המשקעים לקור, קיים סיכוי מסוים לגשם מעורב בשלג לזמן קצוב בשכונות הגבוהות של העיר (לא לבנות על זה).


צפי להיערמות שלג:


חרמון: 180 ס"מ ברכבל העליון וקרוב למטר בתחתון (יחד עם שכבת השלג הקיימת).

מג'דל שמס: 30-20 ס"מ ואף 40 ס"מ בשכונות הגבוהות.


הר מירון וצפון רמת הגולן מעל 1,000 מטר:

רביעי עד אחר הצהריים: היערמות קלה בלבד.


מרביעי בלילה עד שישי בבוקר: 15-5 ס"מ.



הרי הצפון בין הגבהים 1,000-850 מטר:


רביעי עד אחר הצהריים: ייתכן שלג מעורב בגשם\ שלג קל באוויר לזמן קצר.


רביעי בלילה עד חמישי בבוקר: 5-0 ס"מ


חמישי בלילה עד שישי בבוקר: שלג ירד בעקר באוויר, תתכן היערמות קלה בלבד.


פסגות הרי המרכז מעל 900 מטר:


חמישי בבוקר: תתכן היערמות קלה בלבד.


ליל חמישי-בוקר שישי: תתכן היערמות קלה בלבד.


התחממות משמעותית צפויה שבוע הבא:


אולי מעט באיחור אך מסתמן שהאביב יורגש טוב מאד החל משבוע הבא עם התחממות מהירה וסימנים לשרב\גל חום משמעותי לקראת סוף השבוע הבא.



במקביל, הקור שנשמר בקטבים (אזור גרינלנד) צפוי לדלוף למערב ומרכז אירופה לאחר שחודש שלם הם חוו מזג אוויר שהיה אפילו חם באותו זמן מהארץ שלנו.


לסיכום, נזכה למזג אוויר חורפי עד לסוף השבוע, התחממות ניכרת ותחושה שאנו באמת עמוק באביב תורגש היטב החל משבוע הבא ואף ייתכן כי מסוף שבוע הבא, אנו עוד נתגעגע לקור ששורר כאן עכשיו.

מרץ 2022 מסתמן שהולך להיגמר כאחד הקרים שהיו כאן מתחילת המדידות, אולם על פי איך שהתחזית נראית לחלקו האחרון של החודש בו הטמפרטורות צפויות לנוע סביב הממוצע ואף מעל כנראה שהוא לא יהיה הקר ביותר בהיסטוריה (תואר זה שמור למרץ 1953).


הטמפרטורות החזויות לגובה 2 מטר למחר בצהריים, שימו לב שישראל קרה יותר ממרבית יבשת אירופה באותו זמן.



גרף אנסמבל לטמפרטורה החזויה לגובה 1,500 מטר בקירוב לשבועיים הקרובים, שימו לב כי יש הסכמה רחבה של כל 50 תרחישי המודל לשרב או גל חום משמעותיים בסוף שבוע הבא (2-1 לאפריל)

150 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page