top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

גל קור חריג לתקופה

למרות שאירועים חורפיים שכיחים בחודש מרץ ואף אירועי שלג במהלך תחילת החודש נפוצים יותר מאשר בדצמבר, אנו לקראת גל קור חריג במשכו לתקופה ובטח שלאמצע החודש.


הסיבה להגעת גל הקור היא היווצרות של של סופת שלגים גדולה באזור מזרח אירופה אשר שולחת גרורה קרה במיוחד אל עבר יוון ותורכיה וכבר כעת גורמת לקור חריג ושלגים נרחבים שמזכירים הרבה יותר את אמצע החורף מאשר את תחילת האביב.


כחלק מפרויקט מתן השמות למערכות מטאורולוגיות של השירות המטאורולוגי הישראלי, הקפריסאי והיווני השם של סופת השלגים החזקה ביוון היא "פיליפוס".


שקע "פיליפוס" צפוי לנוע במסלול יחסית צפוני לנו ועדין, בשל ההבדלים הגדולים של הטמפרטורות ולחצי האוויר בין הסקטור החם לסקטור הקר במיוחד שלו, מנשבות רוחות חזקות במהירות של עד 40 קמ"ש ומשבי רוח רגעיים שיכולים להגיע לכדי 80-60 קמ"ש.


שימו לב שבשל הרוחות החזקות אשר יידחקו את העננות לפנים הארץ והעובדה שבחודש מרץ הים התיכון נמצא קרוב לטמפרטורת המינימום השנתית שלו, מרבית הגשמים ירדו בהרים, שם צפויות כמויות גשם של בין 40-20 מ"מ ואצל השיאניות 50 מ"מ ואפילו יותר.


בניגוד לכך בחופים, צפויות כמויות זעומות של גשם שברוב האזורים לא יעלו על 20 מ"מ.


אותן רוחות חזקות, יחדירו גם לשכבות הנמוכות של האטמוספירה אוויר קר במיוחד!


מצד אחד, אותו קור שיכנס מהר לשכבות התחתונות של האטמוספירה "יקטול" את מערכת הגשם הנוכחית במהירות בשל היווצרות שכבה יציבה חזקה (אינוורסיה) אשר תתן אפשרות לפיתוח של ענני גשם.


ומצד שני, עוד לפני שאותה שכבה יציבה צפויה להיות חזקה מספיק, יש חלון הזדמנויות קצר לשלג שיערם בצפון רמת הגולן מעל 900 מטר וגם באזור הר מירון משעות הבוקר המאוחרות ועד אחר הצהריים.


כמויות השלג לא צפויות להיות גדולות מכוון שחלון ההזדמנויות קצר מאד ובמידה והמודלים לחיזוי לא ידייקו אפילו בחצי מעלה, אירוע השלג יכל גם לא להתרחש מלבד החרמון.


מאחר הצהריים כאמור אוויר קר במיוחד ישרור מעל אזורנו והמערכת צפויה להיחלש במהירות, ולמרות זאת יהיו הרבה מאד עננים בשמיים שידאגו לכך שטמפרטורת המינימום לא תרד לערכים קיצוניים ועדין יתכן גשם מקומי קל בצפון ובמרכז ושלג קל באוויר שלא יערם על הקרקע בפסגות ההרים.


משעות אחר הצהריים של שבת העננות צפויה להתנקות ותתכן התפתחות של אירוע קרה משמעותי במקומות המועדים לכך!



ומה בהמשך?...


גל הקור יימשך באזורנו לאורך כל התקופה הקרובה עם טמפרטורות נמוכות במיוחד בשכבות התחתונות של האטמוספירה ומנגד, טמפרטורות יחסית גבוהות ברום העליון מה שימנע הרבה משקעים למרות הקור העז שישרור.


בכל מקרה ישנה התכנסות של המודלים לקראת תרחיש של הדרמה נוספת של אפיק רום לאזורנו במהלך חג הפורים (שלישי ורביעי הקרובים) התצורה היא לא קלאסית ולמרות זאת, יש סיכוי לקבל אירוע שלג בהרים עם קצת מזל, הכל תלוי בהדרמה והתמערבות קלה של המערכת הצפויה.





אנומליה (סטייה מהממוצע) של הטמפרטורה בגובה 1,500 מטר בקירוב לממוצע.


הערכים הכחולים מייצגים טמפרטורות נמוכות מהנורמה והערכים הסגולים טמפרטורות אשר נמוכות במיוחד (ביותר מ-12 מעלות מתחת לממוצע!)


הערכים הכתומים והאדומים מייצגים טמפרטורות גבוהות באופן יחסי לתקופה.




שקע "פיליפוס" מעל יוון


גרף אנסמבל לטמפרטורה בירושלים לתקופה הקרובה על ידי מודל GFS.


הגרף האדום היציב מייצג את החיציון לתקופה זו של השנה בעוד שאר הגרפים מייצגים את תרחישי המודל האפשריים.


כל התרחישים קרים במיוחד לפחות עד לסוף שבוע הבא, זמן מאד ממושך וחריג לחודש מרץ.


161 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page