top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

גלי חום, שרפות ופריחה מוקדמת, סיביר חווה את השנה החמה בתולדותיה

עד כה התקופה של ינואר עד יוני היא החמה ביותר בסיביר מאז ומעולם, וכתוצאה מכך הטבע במדבר הקרח משתגע.



במהלך החורף עצמו, נהנו תושבי סיביר מטמפרטורות שגבוהות מהממוצע אף מעל 10 מעלות!! וכבר בתחילת חודש אפריל במרכז ובדרום חבל הארץ, קרחונים נמסו והחלה פריחה מוקדמת (שמתחרשת בתחילת הקיץ).


אם כל זאת לא מספיק, גל חום קיצוני פקד את סיביר בתחילת מאי וגרם לטמפרטורות לזנק בלא מעט מן המקומות למעל 30 מעלות!!!!!


לטענת חוקרי אקלים, טמפרטורות כה גבוהות לא נמדדו בצפון סיביר כבר קרוב ל-20,000 שנים!


גם החודש (יוני) מזג האוויר הקיצוני לא מפסיק, כאשר לאחר גל חום ממושך הגיע אוויר קר במיוחד מצפון ומפגשו בגל חום עודד התפתחות של תנאי אי יציבות חריפים: סופות טורנדו דווחו בחלק מהמקומות בסיביר ואף ביממה האחרונה סופות שלגים ירדו בגובה פני הים.


ראוי לציין כי סיביר היא חבל ארץ שברובו רחוק מהים ומאופיין במשרע טמפרטורות קיצוני- הקיץ חם מאד והחורף קר במיוחד, אך לקבל גלי חום בשלב כה מוקדם בשנה בסיביר (אפריל ומאי) הוא דבר קיצוני, ולקבל בחלקים הצפוניים של סיביר שקרובים לחוג הארקטי מעל ל-30 מעלות, זה הוא אירוע חסר תקדים.



לא רק בסיביר שנת 2020 שוברת שיאי חום אלא בכל יבשת העל אירואסיה.



בישראל אומנם עד כה שנת 2020 קרובה לממוצעי הטמפרטורות של 2000-1981, וקרירה ביחס לשני העשורים האחרונים (ובאופן בולט על האחרון) אך שימו לב שהמזג האוויר הקיצוני לא פסח עלינו עם אירועי גשם קיצוניים בחורף כאשר רק בדצמבר וינואר לבד ירדה כמות גשם הגדולה ממוצע של שנה שלמה ולכן נצפו הצפות וזרימות מוגברות בנחלים חריגות השנה שגבהו את חייהם של שבעה אנשים, האביב גם הוא היה פעיל במיוחד עם אירוע מזג אוויר קיצוני בחודש מרץ, גל חום חסר תקדים במשכו במאי לצד אירועים גשם משמעותיים לתקופה ואף שלג מאוחר בפסגת החרמון.



אנומליה (סטייה מהממוצע) של הטמפרטורות בסיביר בשנה האחרונה, הערכים האדומים מייצגים טמפרטורות גבוהות מהממוצע והכחולים ערכים נמוכים מהממוצע.




פריחה בסיביר



שרפות ביערות סיביר


קרחונים שנמסו לכדי אגמים חדשים בסיביר

37 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page