top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

גשמי קיץ ירדו הבוקר בצפון הארץ

עודכן: 25 ביולי 2021

גשמי קיץ ירדו הבוקר בצפון הארץ ונמדדו למספר מ"מ בחלק מהתחנות ואף בשלושה תחנות בגליל המערבי נמדדו כמויות דו ספרתיות של מ"מ (ראש הנקרה 11 מ"מ, מצובה 15 מ"מ וחניתה 29 מ"מ).


מעניין לציין כי הגשמים הבוקר עוד נוספים לעונת המשקעים היוצאת 2020\2021 ורק מחודש אוגוסט מאפסים את המדים מחדש לקראת עונת הגשם הבאה.



בגליל המערבי, כאמור נמדדו כמויות גשמים למספר דו ספרתי של מ"מ באמצע הקיץ והתופעה נדירה יחסית לתקופה ולאחרונה התרחשה באוגוסט 2012 (מעניין לציין כי קיץ 2012 נחשב כחם ביותר מתחילת המדידות).


ברמה הארצית, התופעה לא חריגה בהקשר לקיץ הישראלי וניתן למצוא בלא מעט קיצים אירועים בהם ירד גשם מדיד של ממש בקיץ.


אולם, אם עד שנות ה-90 היינו רואים גשמי קיץ אחת לכמה שנים, הרי שבמהלך שני העשורים האחרונים חלה התגברות בתופעה וכמעט כל שנה אנחנו זוכים לקבל אירוע כזה או אאחר של גשמי בוקר בקיץ.


ניתן לקשר את התגברות התופעה להתחממות מי הים התיכון שמביאה מאידך עוד לחות לאוויר, שומרת על טמפרטורות גבוהות ובכך מכבידה את עומס החום בעקר בחוף ומנגד, כל פעם שישנה התקררות ולו זניחה בשכבות היותר גבוהות של האטמוספירה כפי שקרה היום הדבר מנוצל היטב "ומתורגם" לעננים מפותחים מהרגיל לעונה אשר ממטירים גשמים.


התחממות מי הים התיכון בין היתר גם מגבירה את עוצמות הגשם בארץ ומביאה לשכיחות תופעת ההצפות בסתיו ובחורף.


אם נלך פחות משנה אחורה לסתיו 2020, נראה כי ספטמבר ואוקטובר היו חמים באופן חסר תקדים ולכן בתחילת העונה הים התיכון כמעט ולא איבד את חומו הקיצי והטמפרטורות היו גבוהות באופן חריג.


בנובמבר התקררה האטמוספירה לערכיה הסתוויים אך עם טמפרטורת ים של שיא הקיץ, הדבר הוביל להתפתחות מאסיבית של עננות ממטירה עם גשמי זעף שגרמו להצפות רבות בערי החוף.


באזורים נרחבים בארץ זהו הנובמבר הגשום ביותר ב-26 שנים האחרונות ובאזור נהריה אף הגשום ביותר מקום המדינה.



מה בהמשך?....


התחממות הדרגתית צפויה לנו במהלך השבוע הקרוב עם הכבדה במידות החום לקראת סופו עם מזג אוויר חם מהרגיל עד להודעה חדשה.


גל חום משמעותי או מנגד, הקלה בחום לא נראים באופק.





117 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page