top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

המודלים המטאורולוגים חוזים: שנה שלישית ברצף של לה נינה

אומנם אנו רק באמצע הקיץ או לחילופין, אמצע החורף בחצי כדור הארץ הדרומי ולמרות זאת, המודלים לחיזוי לטווח ארוך מצביעים על סיכויים גבוהים מאד שתופעת הלה נינה תימשך שנה שלישית ברציפות במהלך החורף הקרוב.


לה נינה היא תופעה בעלת השפעה ניכרת על מזג האוויר בכל רחבי העולם ובדגש על אזורי קו המשווה והאזורים הסובטרופים ובעלת יכולת מיתון קלה של התחממות הגלובלית.


בתופעה זו למעשה רוחות הסחר מתחזקות מאד באזור פרו ומסיעות מים חמים לכוון המזרח הרחוק ואוסטרליה ובמקביל, מים קרים ועשירים בדגה עולים לחופי אמריקה הדרומית מקרקעית האוקיאנוס.


השינויים בכך שטמפרטורת מי האוקיאנוסים בדרום אמריקה יורדת לצד עלייתה במזרח הרחוק ובאוסטרליה משנה את האקלים ברחבי העולם לזמן מה.


לרוב עקב המים הקרירים באזור פרו וצ'ילה נקבל שנה יבשה יחסית וקרירה ובמקביל באזור אוסטרליה והמזרח הרחוק נקבל לא מעט גשמים ומזג אוויר חם באופן יחסי וניתן לראות זאת בכמויות הגשמים האדירות ובנזקים הגדולים שהתרחשו באירועי השיטפונות במזרח אוסטרליה לפני חודש.


ישנם עוד אזורים רבים המושפעים בצורה ישירה או עקיפה מהתופעה ובניהם ניתן לציין את יבשת אפריקה, גשמי המונסון בהודו ואפילו אלסקה אשר קרובה לקוטב.


לאזור ישראל עדין לא נמצא קשר ברור בין תופעת הלה נינה\אל ניניו על מזג האוויר בארץ אולם סביר להניח כי התופעה כן גורמת לקיצים חמים יחסית בארץ בשל התחזקות המונסון.


סטטיסטית חורפי לה נינה בארץ הם יבשים יחסית, חלקם גם היבשים ביותר אם כי שוב, הקשר הסטטיסטי לא מספיק מובהק וראינו כבר לא מעט שנים יוצאות מן הכלל כמו השנה הנוכחית שהסתיימה כגשומה במעט מהממוצע למרות תופעת הלה נינה.


לרוב בשל שטחי האוקיאנוס הגדולים שמתקררים בשנות לה נינה, הטמפרטורה הגלובלית גם יורדת במעט.


בכל מקרה לקבל שנה שלישית ברציפות לה נינה היא תופעה דיי חריגה ולאחרונה רצף דומה היה בין החורפים 1999-2001, מעניין לציין כי כולם היו יבשים בארץ לרבות חורף 1999 הנחשב ליבש מקום המדינה.



תופעת הלה נינה כפי שהיא מתועדת בחודש האחרון, ניתן לראות בצבע כחול מים קרים יחסית הנמצאים לאורך חופי דרום אמריקה מול המים החמים המוסעים למזרח הרחוק ואוסטרליה בגוונים צהובים וכתומים.



הסתברות גבוהה להימשכות תופעת הלה נינה לתוך החורף הקרוב (עמודת DJF), ניתן לראות כי לחורף הקרוב ההסתברות להמשך הלה נינה היא גבוהה מעל 50, למצב נייטרלי נמוכה (פחות מ-40%) ולאל ניניו כמעט ולא קיימת (פחות מ-5%)



התקררות המחודשת בטמפרטורות פני האוקיאנוס השקט והתגברות תופעת הלה נינה

132 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page