top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

הסתיו המשוגע בדרך: שרב וסופות רעמים מחר

לאחר חודש אוקטובר "משעמם" שהתאפיין ביציבות באטמוספירה ללא אירועים מיוחדים, אנו נמצאים לקראת הפעילות הראשונה לעונה.


הפעילות נגרמת בעקבות התפתחות שקע רום מערבית לנו שינוע באיטיות לכיווננו מחר ומחרתיים (שבת וראשון), שקע הרום יביא יחד איתו אוויר קר בשכבות הגבוהות של האטמוספירה, בעוד בשכבות התחתנות נהיה תחת השפעתו של אפיק ים סוף שדואג להביא אוויר חם ויבש ממדבריות ערב לאזורנו.


השילוב של האוויר החם והיבש בשכבות התחתונות עם הקריר והלח בגבוהות יצור מצב של אי יציבות אטמוספרית חריפה ופיתוח של ענני סערה.


מצב זה נקרא "אפיק ים סוף פעיל", סוג של מערכת סינופטית המהווה חלק גדול מאירועי הגשם בסתיו.


"אפיק ים סוף פעיל" מתאפיין בפיתוח משמעותי של ענני סערה, אך בלי תפרוסת אחידה במשקעים בגלל ההתפתחות המקומית של אותם עננים וזה יוצר לרוב מצב של כמויות קטנות של משקעים באופן מרחבי לצד כמויות גדולות בנקודות מסוימות וחוסר דיוק בתחזית.



התחזית



יום שבת:


בדומה להיום (שישי), הבוקר יהיה חם, שרבי ויבש עם עננות בגובה רב (ענני נוצה) שתכסה את השמיים.

בצפון הנגב ואולי גם החוף עשוי לשרור ערפל בשל חדירת אוויר לח וקריר מהים תחת שכבה יציבה (אינוורסיה) צרה מאד.


בשעות הצהריים עם הגעת קדמת השקע תחול התקררות משמעותית ברום והחרפה בתנאי האי יציבות, יחד עם כניסת רצועת רוחות חזקה (זרם סילון) שתביא לנו לחות במפלסים הבינוניים של האטמוספירה ותגביר את תנאי החוסר יציבות.


אותה לחות עם תנאי האי יציבות החריפים יכולה כבר בשעות הצהריים לגרום לעננות בינונית ערמתית להתפתח, ועשויה לטפטף או להוריד גשם נקודתי ברחבי הארץ וקיים סיכוי נמוך לסופות רעמים בודדות.


לקראת שעות הערב, שקע הרום מתקדם עוד לעברינו עם התקררות נוספת בשכבות הגבוהות של האטמוספירה ועם החרפה בתנאי האי יציבות, וכאן אותה עננות בינונית יכולה להתפתח עוד באופן מואץ ולגרום לגשם מקומי בליווי סופות רעמים, ברקים, ברד ופרצי רוח חזקים.


ראוי לציין כי עקב היובש והחום בקרקע והתנועה המהירה של העננים, לא ימדדו כמויות גשם גדולות בפרק זמן זה, לפחות באופן מרחבי (מקומית עשויות להיות הפתעות) אך ככל הנראה תנאי האי יציבות עשויים להניב פעילות חשמלית ענפה מעל הארץ במהלך אחר הצהריים והערב.


במקביל השרב יחל להישבר בשעות אחר הצהריים לאורך החוף המרכזי והדרומי עקב חדירת אוויר קריר ולח מהים התיכון לשם.



במהלך הלילה שבין שבת לראשון שקע הרום יתקדם עוד ויתמקם מעל הים, וראוי לציין כי בחודש אוקטובר טמפרטורת הים התיכון עומדת על 28-26 מעלות בעוד הרום העליון בגובה 5,500 מטרים צפוי להתקרר לכ-15 מעלות מתחת לאפס, פער טמפרטורות של 43-41 מעלות וזה המון!!!


ההתקררות ברום תגרום לים להפוך לבית חרושת לענני סערה, העניין הוא שבהיעדר רוח סדירה מהים אלינו אותה עננות תתפרק ברובה בדרכה ארצה ולא תמטיר גשמים, אך אותם תאי גשם שכן עשויים להצליח להגיע לחוף, יוכלו להמטיר גשם בחוזקה ולהביא כמויות גדולות של משקעים בזמן קצר באופן נקודתי ולכן ייתכנו הצפות מקומיות בערי החוף ובדגש על מישור החוף המרכזי והדרומי, לחוף הצפוני הסינופטיקה כמעט לא מאפשרת לעננים מהים להגיע.




ראשון:


בשעות הבוקר אנו עשויים לראות בהחלט הפתעות נקודתיות במישור החוף בדומה ללילה.


לאחר מכן, שקע הרום יתמקם ישירות מעלינו ויחד עם החימום של הצהריים מוקד הפעילות יעבור לפנים הארץ עם תאי גשם מקומיים שיתפתחו וילוו בסופות רעמים, ברקים ברד ופרצי רוח חזקים שעשויים לעלות סופות חול מקומיות בדרום הארץ.


בערב האטמוספירה תתייצב והגשמים ייפסקו, ובלילה ישררו ערפילים בנגב ויתכן שגם בחוף.




ומה בהמשך?.....


ביום שני חוזרים למזג אוויר שרבי וחם בעקר בפנים הארץ עד להודעה חדשה.





לסיכום:


מרבית האזורים לא יראו כמויות גדולות של גשם אך כן מופעי ברקים מרהיבים יכולים להראות בכל הארץ מחר בערב.


מקומית הגשמים עשויים להיות עוצמתיים בליווי ברד ומשאבי רוח עזים.


ראוי לציין שזו מערכת קשה מאד לחיזוי, ומרבית מפות הגשם של המודלים לחיזוי למיניהן יחסית יבשות אך מניסיון תנאי אי יציבות כאלו שמגיעים בתקופה זו של השנה לא עוברים "בשקט".



מעבר שקע הרום מעל אזורנו יחד עם טמפרטורות נמוכות בשכבות הגבוהות של האטמוספירה




מפת ערכי lifted index (מדד לאי יציבות באטמוספירה) לראשון בבוקר, שימו לב לצבעים הוורודים שנמצאים סמוך לחופים, דבר המראה על תנאי אי יציבות חריפים ובאזור זה צפויה היווצרות של תאי סערה, אך בגלל שהרוח חלשה רובם יתפרקו בים לפני שיגיעו אלינו.


122 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page