top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

השרב של הסתיו בדרך.....

חלקכם בוודאי דמיינתם את הסתיו בתור עונה שבה הרוח מתחזקת ומקררת את הגוף והעננים מכסים במלואם את השמיים וממטירים מדי פעם.


אך אנחנו בישראל נמצאים במזרח התיכון, בסמוך למדבריות ערב והסהרה ומזג האוויר כאן בהתאם למקומות הללו.


לאחר כמה ימים נוחים לתקופה, אנו נהיה במגמת התחממות לאורך התקופה הקרובה עד לכדי מזג אוויר שרבי ויבש בפנים הארץ משלישי, ואף לקראת סוף השבוע מסתמן שהאוויר החם והיבש יגיע גם לאזורים הקרובים לים.



בסופו של דבר מה מעיד על בואו של הסתיו?......



במהלך חודשי הקיץ אנו בקרקע מושפעים ממערכת הנקראת "האפיק הפרסי", אותה מערכת מקורה מהשקע המונסוני ובהשראת חצי האי ערב שמתחמם במיוחד בתקופת הקיץ ולכן, האוויר שם באופן יחסי נעשה דליל יותר ומאפשר להשפעותיו של השקע המונסוני להגיע עד לאזורנו.


האפיק הפרסי "דואג" להביא אוויר פחות חם ולח מהים התיכון לאזורנו לאורך כל עונת הקיץ ובעצם בזכות אותה מערכת אנחנו לא מקבלים טמפרטורות קיצון בקיץ בעקר בחלקים המערביים של הארץ חרף הלחות הגבוהה השוררת בחוף ובשפלה.


אנחנו כבר נמצאים בתחילת אוקטובר, שעות השמש מתקצרות משמעותית וזווית פגיעה השמש קטנה, ואיתה האדמה מתחילה להתקרר, משמע האוויר כבר פחות דליל והמונסון והאפיק הפרסי יחדיו נחלשים עד "למותם" הצפוי בתקופה זו של השנה.



לכן בפרק החם הקרוב להבדיל מגלי החום ששררו כאן בספטמבר, החוף והשפלה ייהנו מלחות יחסית נמוכה.



תחילה בפרק החם נהיה מושפעים בעקר תחת החסות של הבריזה הימית בשעות הצהריים ולכן בימים הראשונים של הפרק החם בעקר בחוף לא ירגישו בשינוי ביחס לקיץ (אם כי הלחות תהיה עדין במעט פחות גבוהה מחודשי הקיץ בעקר בלילות).


לקראת סוף השבוע, מסתמנת ההגעה של המערכת הסינופטית המאפיינת את תקופה זו של השנה, אפיק ים סוף שיגיח ממערב אלינו- אל הים התיכון החמים יחסית.


לכן, לקראת סוף השבוע הקרוב תורגש הירידה בלחות גם בחלקים המערביים ובדגש בשעות הלילה והבוקר, אז הבריזה הלילית מהיבשה לא תיתן לאוויר הלח מהים התיכון לחדור.


שימו לב שלמרות זאת, אפיק ים סוף יביא לאזורנו אוויר חם ויבש יותר ממדבריות חצי האי ערב ולכן צפו לשרב משמעותי יחסית אם כי לא חריג לתקופה (שנה שעברה נמדדו באזורים רבים 40 מעלות בחודש אוקטובר, הפעם לא יהיה חם כמו אז, לפחות בטווח הסביר לחיזוי).


ראוי לציין כי להבדיל משרבים המתרחשים בעונת האביב אשר נגרמים ממעבר של מערכת הנקראת "שקע שרבי" שהינה מערכת שחולפת במהרה את אזורנו, בסתיו השרבים נגרמים מאפיק ים סוף שהיא מערכת סטטית- משמע לא משתנה הרבה מיום ליום ולכן לרוב השרבים בעונת הסתיו יהיו ממושכים.



ומה בהמשך?......


התחממות תלווה אותנו לאורך כל השבוע כאשר לקראת הסופ"ש האוויר החם והיבש יחדור גם אל החלקים המערביים כאמור, והמזג האוויר החם יישאר לפחות לשבוע.


לאחר מכן כיאה לעונת מעבר, ישנה סינופטיקה מורכבת לחיזוי ולכן ישנם סתירות גדולות מדי בתחזיות של המודלים לבין עצמם לטווח של מעל לשבוע על מנת לתת אינדיקציה למגמה כל שהיא.


(משמע ישנם תרחישים שמחריפים את השרב לצד כאלו ששוברים אותו לדוגמה).


בינתיים למי שרוצה לעקוב אחר מזג אוויר פעיל במיוחד יכל לראות בחדשות את הסערות הדחופות שפוקדות את מערב אירופה.


אנחנו נמשיך ונעקוב.



תחזית אנסמבל של GFS לטמפרטורה בגובה 1500 מטר לאזור ירושלים.


הפרק החם יישאר לפחות עד ה-11 בחודש (יום ראשון שבוע הבא), לאחר מכן פיזור התרחישים גדול מתי כדי לתת אינדיקציה על מגמה כללית למזג אוויר.


t

38 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page