top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

מדיקיין אליינה מכה ברחבי הארץ: שיאי גשם ליממה נשברו בצפון

עודכן: 17 בדצמ׳ 2020

לאחר תקופה של מעט יותר משבועיים אשר במהלכה חלה רגיעה בגשמים מהמערכות הגדולות של נובמבר, הגיעה מערכת שלא יורדת בכמויות שלה מהגשמים האדירים שירדו כאן במהלך החודש הקודם.


הפעם, לא מדובר במערכת חורפית קלאסית הנוצרת אך ורק ממפגשים של אוויר קר מצפון וחם מדרום (כך היא נוצרה בהתחלה) אלה גם כתוצאה מעיבוי רב של עננות ופליטת חום.



איך זה קורה?...


כאמור המערכת נוצרה לפני זמן יחסית רב בדרום איטליה ונעה מסלול ארוך מאד מעל הים, במהלכה ספגה הרבה מאד לחות וחום מהים אשר התעבו לעננות.


כאשר ענן מתעבה כל החום אשר נדרש קודם כדי לאדות אותו לגז נפלט לאוויר וזה מחמם אותו עוד ומגביר את האי יציבות, בתהליכים דומים אך בקנה מידה גדול בהרבה נוצרות סופות טרופיות.


לתופעה זו כמו שקורת אצלנו עכשיו נקראת "מדיקיין" (Medicane) משחק מילים בין המילה "הוריקן" (Hurricane) לבין הים התיכון (Mediterranean).


ראוי לציין גם את טמפרטורת מי הים התיכון מול חופינו שגבוהה ביותר מ-2 מעלות מעל הממוצע, דבר התורם עוד לאי יציבות ועיבוי נוסף של עננות באוויר.



בישראל תועד רק פעם אחת מדיקיין, מעניין לציין שזה התרחש באוקטובר שנה שעברה אך אז אותה סופה הכתה במצריים ונחלשה מאד בעת הגעתה אלינו ועדין גרמה לגשמים מרובים בנגב והצפות בתל אביב, אולם לא ניתן למנות את אותה מערכת לאחת מן אירועי הגשם הגדולים שהיו בארץ.



שיא הגשמים עד כה נמדד בעמקי הצפון כאשר ברמת ישי נמדדו 160 מ"מ במערכת, 130 מתוכם רק בלילה של אתמול (שיא מתחילת המדידות!).


בתחנה הוותיקה של נווה יער נמדדו ביממת הגשם של אתמול 116 מ"מ ומדובר בשבירת שיא גשם ליממה של כל הזמנים בתחנה! מעניין לציין שהשיא הקודם נמדד בדצמבר שנה שעברה.


כתוצאה מהגשמים הרבים בעמקי הצפון נחל הקישון הגיע לספיקה חזקה וכמעט עלה על גדותיו.


נציין שהשיאים שנשברים מחדש שנה אחר שנה והתופעות המטאורולוגיות הנדירות שמתחילות להתרחש כאן לעתים דחופות הן חלק מתהליכי שינויי האקלים.




ומה בהמשך?


היום (רביעי) מרבית הגשם התמקד ומוסיף לרדת בעקר במרכז ובדרום.


כעת מרכז השקע נכנס לחופי לבנון ובגלל המעבר מעל תוואי יבשתי והררי הוא צפוי להיחלש ולגסוס, אולם תוך כדי ההיחלשות בהמשך הלילה הוא יעבור קרוב לצפון הארץ עם התגברות בגשמים שם.


מחר (חמישי) יום סגרירי עם גשמים מדי פעם בעקר במרכז ובדרום עד הערב בליווי סופות רעמים יחידות.


וסוף השבוע הקרוב צפוי להיות נוח ושטוף שמש בכל הארץ.


מזג אוויר נוח וחמים יחסית לעונה יוסיף לשרור ברחבי הארץ עד אמצע שבוע הבא, אז ככל הנראה תהיה מערכת הגשם הבאה אשר בינתיים נראית פחות משמעותית.






97 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page