top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

מופעי ברקים נרחבים מחר? האומנם....

חודשי הסתיו בישראל ידועים במזג האוויר הקשה לחיזוי שלהם ובמהירות בה הכל משתנה....


אנו נמצאים בתוך מערכת סינופטית מסובכת לחיזוי כאשר היומיים הבאים (ראשון ושני) יהיו הקשים ביותר מתוכה להעריך מה יקרה בוודאות ועל כן, בתור אנשי מקצוע חשוב לשתף אתכם בכל הדילמות של החזאי.



למה קשה במיוחד לחזות את הימים הקרובים?


הסיבה לכךצנעוצה בסוג המערכת שתשפיע עלינו שהיא שקע חזיתי אשר מגיע לאזורנו "גוסס" (אוקלוזיה) הנבלע בתוך אפיק ים סוף.


כלומר, האלמנט החזיתי של המערכת נפגע: האוויר החם מאפריקה מתערבב לו עם האוויר הקר מאירופה ואין ממש חזיתות כמו במערכת חורפית קלאסית שאותה למודלים קל לחזות באופן יחסי, ומה שבעקר יאפיין את אותה מערכת היא עליית אוויר לח והתעבות המים לכדי עננים, כל שינוי קטן בצפי של אירועים מסוג זה משנה לחלוטין את התחזית.


בנוסף, אפיק ים סוף תומך ביצירת\בהתעמקות השקעים ממערב אלינו תוך כדי הישארותם סטטים ועומדים במקום, מכוון שהוא מביא בצורה קבועה לאזור מצריים אוויר קריר יותר מצפון ועל כן שם עמודת האוויר נמוכה יותר מהאזורים הסובבים אותה כמו ישראל לדוגמא שמקבלת לרוב אוויר חם יותר מאותה מערכת.


אם נפשט את כל מה שקראתם עד עכשיו: המערכת צפויה "להיתקע" בימים הקרובים מעל הים התיכון ולא לזוז ממש לעברנו ("שקע חמקמק"), ובסופה היא "תבלע" בתוך אפיק ים סוף, כך שנראה המון ענני סערה מתפתחים מעל הים בקנאה ועדין, גם אנחנו, אלה נמצאים בשולי המערכת נקבל אטמוספירה מאד לא יציבה וסיכויים טובים להתפתחות סופות רעמים וברקים במקומות שונים בארץ.



מחר נהיה מושפעים מקדמה של אותה מערכת, יחד עם זרם סילון (רצועת רוחות חזקות בשכבות העליונות של האטמוספירה) שיעזור בהסעה של לחות מדרום.


למודלים קשה לחזות טוב הסעה של לחות מדרום, מכוון שבאוזרים אלו (מדינות ערב ואפריקה) אין כמעט מכשור מטאורולוגי שניתן להסתמך עליו, ולכן המודלים לא מקבלים כמעט שום אינפורמציה על מזג האוויר באותם מקומות "ונאלצים" לתת הערכה מסוימת למה שקורה (אנליזה) שבפועל לא מדויקת כמו מדידות בזמן אמת ולכן הרבה פעמים באירועים מסוג זה מפות המשקעים בדרך כלל לא מדויקות.


אם ננתח את מרבית המודלים, נראה שאין הרבה סיכויים לגשם לפיהם ברחבי הארץ מחר והאומנם, מספיק שהצפי של ההסעה של אותה לחות תסטה מעט מזרחה לכיווננו והרי יהיה לנו גשמים נרחבים בליווי סופות רעמים וברקים אולי אפילו עוד הלילה.


האטמוספירה אף על פי שלא תהיה בהכרח לחה במיוחד, תהיה מאד לא יציבה.


אנו נרגיש מחר את ההתחממות בהשראת רוחות מזרחיות שמביאות אוויר חם ויבש יותר ממדבריות ירדן וסוריה ולמרות זאת ברום הטמפרטורה תרד בהשראת אותו שקע , דבר שיתן לנו אינדקס סופות רעמים גבוה, ולכן אפילו יתכן וגם אם לא נראה את הסעת הלחות המרכזית מגיעה אלינו, כן יהיה ניתן לראות עננים בגובה בינוני שיתפתחו לקראת הצהריים וכנראה לפחות מקומית ימטירו עם לא מעט רעמים וברקים.


מה שכן נציין, שגם ובמידה ותהיה פעילות חשמלית ענפה, כמויות הגשם לא יהיו גבוהות ככל הנראה בשל מעבר מהיר של אותה עננות בגלל הרוח החזקה ברום.


מסתמן שמרבית הגשם במידה וירד מחר יתמקד בעקר צפונית מאזור השרון בשל תנאי האי יציבות שיהיו שם החריפים ביותר וגזירת הרוח.


לאחר מכן מחר (ראשון) בשעות הערב העננות תפחת עם ההתקררות היומית ובמקביל מעל הים הרותח של אוקטובר נראה עננות ערמתית נוצרת, אך ללא רוח משמעותית היא לא תנוע לכיוון הארץ ועל כן הסיכוי לגשם הוא בעקר נקודתית בחופים ואפילו יתכן ותראו ברקים ותשמעו סופות רעמים יחידות.


בשני בבוקר, שוב נראה שיש סיכוי לגשמים מקומיים בליווי סופות רעמים, עם הבריזה שתחדור מהים לקראת הצהריים, בעקר בצפון הארץ.


בערב של יום שני תחול התקררות מחודשת, ובלילה שוב יתכן ונראה גשמים ואפילו ברקים ורעמים מעל הים עם סיכוי מסוים לגשם נקודתית בחוף.


בהמשך שבוע הבא, האטמוספירה עדין לא תהיה יציבה אך מנגד ללא רוח משמעותית נראה את מרבית הגשמים יורדים בים ולא אצלנו.



כמה גשם ירד?....


כנראה שלא הרבה באופן מרחבי, אפילו אם מחר (ראשון) נזכה להמון ברקים ורעמים, בשל המעבר המהיר של העננות.


בשני בשעות הצהריים ישנם סיכויים שמקומית, בעקר בצפון הארץ ובחוף נזכה לקבל כמויות גשם משמעותיות יותר בגלל שבמידה ותגיע עננות פעילה היא לא תזוז מהר במיוחד.



אינדקס סופות רעמים של המודל האירופי לחיזוי לימים הקרובים.


ניתן לראות שמחר משעות הבוקר המאוחרות עד אחר הצהריים יש אינדקסים גבוהים באזורנו.



84 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page