top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

סופות רעמים נרחבות ברחבי הארץ

לראשונה העונה, לחות במפלסי הביניים הגיעה לרחבי הארץ ויחד עם התקררות ברום והשפעתו של זרם סילון (רצועת רוחות חזקה ברום העליון) נוצרו ענני סערה מרובים ומופעי ברקים נרחבים נצפו ברחבי הארץ.


למרות התפרוסת הנרחבת של הגשמים והברקים, כמויות הגשם היו נמוכות למדי כאשר השיא נמדד בקיבוץ מנרה שבאצבע הגליל כ-4 מ"מ בלבד, רובו במטח קצר שכלל אפילו ברד במהלך הערב הקודם (שלישי).


הסיבה לכמויות הזעומות של המשקעים היא האוויר החם והיבש יחסית שהיה בשכבות הנמוכות ובנוסף התזוזה המהירה של העננים הנעים על זרם הסילון, כך שכן היו עוצמות גבוהות של גשם מקומית אולם לזמן קצר בלבד.


מדוע החזאים "נפלו"?


ובכן..... החזאים לא באמת נפלו ואם עקבתם אחר התחזית באתר שלנו, הכל היה צפוי מראש ואף השירות המטאורולוגי הגדילו ראש ונתנו חשש קל לשיטפונות בנחלי הדרום והמזרח וזאת אף על פי שלא נמדדה כמות גבוהה של גשם באף מקום בארץ (וכך היה צפוי).


הבעייתיות במערכות מסוג זה הוא מקור הלחות אשר הגיע מן האזורים הטרופים באפריקה, יבשת שאין בה כמעט מכשור מדידה מטאורולוגי, כך שהמידע המוטמע מראש אצל המודלים שגוי מלכתחילה ולכן גם הצפי שלהם יהיה לוקה בחסר ואכן, מי שפתח את מפות המשקעים אצל המודלים הגלובלים זיהה כי הן כמעט יבשות לחלוטין.


ובמצבים כאלה נכנס "הראש של החזאי" שבמקרים כאלה עוד עדין מתעלה על המחשב וכאשר אנו רואים מספר ימים לפני כי בתמונת לוויין יש כיסוי מרובה משמעותית של עננות אשר מגיעה מסודן למצרים ביחס למה שהמודל ראה, יהיה ניתן להבין שהאטמוספירה תהיה לחה יותר מן הצפוי ונוכל לקבל אירוע ברקים נרחב מסינופטיקה כזו.



ברקים בחיפה, צילום: רון הראל

68 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page