top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

סיכום הסערה במזרח התיכון, כ-21 הרוגים במצרים

עודכן: 9 במאי 2020

"סערת הדרקון" כפי שהיא מכונה ברשתות החברתיות הכתה במלוא העוצמה את המזרח התיכון ואת מצריים בפרט וגרמה להרוגים, הצפות, רוחות עזות, סופות אבק ושבירת כמה שיאים מטאורלוגים.



הסערה נגרמה עקב הדרמת שקע רום לקווי רוחב דרומיים במיוחד ללב מדבר הסהרה, אותו שקע רום הביא אוויר קר במיוחד מצפון בסמוך לאוויר החמים המאפיין את מדבריות הסהרה בחודש מרץ ולכן נוצרו הפרשים תרמלים משמעותיים שיצרו שקע חזיתי עמוק.


ראוי לציין כי גם אותו שקע רום חיזק את הזרם סילון (רצועת רוחות חזקות ברום העליון) שגרמו לעירבוליות להתחזק עוד ולהעמיק את השקע, ובנוסף בגלל הכיוון הדרומי של הרוחות הן תמכו בהסעת לחויות מהאזורים הטרופים צפונה במפלסים הבינוניים והגבוהים.


בעקבות הפרשי הלחץ האדירים החלו לנשב רוחות עזות סביב שקע עמוק במיוחד שבמרכזו הלחץ האטמוספרי עמד על פחות מ-990 מיליבר (לשם השוואה שקעים חורפיים גם בסערות לרוב לא ירדו מתחום ה-1000 מיליבר).

אנומליה (סטייה מהממוצע) של הטמפרטורות ברום הנמוך, שימו לב להפרשי הטמפרטורות החריפים בין הסקטור והחזית החמה (אותם מייצגים הצבעים האדומים הבוהקים) לקרה (הצבעים הכחולים) של השקע בצפון אפריקה.



בדרום מצריים וסודן השילוב הרוחות החזקות בגיבוי החזית הקרה (המעודדת עליית אוויר) יצרו סופות חול רחבות היקף שהיה ניתן לראות מהלוויין.


שימו לב בתמונה העליונה לכל החול והאבק בצבע חום, זו היא סופת האבק המדוברת שבתמונה התחתונה (ערוץ DUST שבו ניתן לראות בקלות יותר אבק) נראית בתור צבע סגול בוהק.






במצריים נהרגו מהסופה כ-21 אנשים, כתוצאה מהצפות, בתים שקרסו ואף ילד בן 6 איבד את חייו כאשר עץ התרסק עליו מהרוחות העזות.



בפורט סעיד שנמצאת בגבול בין סיני לדלתא נמדדו ביממה של של ה-12 בחודש כלא פחות מ-246 מ"מ! לשם ההשוואה כמות הגשם הממוצעת לחודש מרץ עומדת על 10 מ"מ ולשנה שלמה 83 מ"מ.


אם נשווה גם את כמות הגשם החריגה בפורט סעיד אלינו, נגלה גם תוצאות קיצוניות לא פחות כאשר גם באזורים הגשומים של הארץ ניתן רק למנות את יממת הגשם בדצמבר 1921 בה נמדדו בשכונת הדר הכרמל בחיפה כלא פחות מ-272 מ"מ.


על פי השירות המטאורלוגי במצריים סופה כה חזקה לא הכתה במדינה מסתיו 1994, שאגב היה גשום וסוער במיוחד גם בארץ.



סופת חול באזור קהיר


כל הברקים ששררו באזורנו בין ה-12 ל-13 בחודש




ואף על פי שמוקד הסערה היה מעל אזור מצריים, גם באזורנו נצפה מזג אוויר מעניין וחריג נצפה גם בארץ.


בחמישי (12.3) עם ההגעה של החזית החמה של המערכת, נשבו רוחות מזרחיות עזות כאשר בהר חרשה שבשומרון נמדדה רוח סדירה של 111 קמ"ש עם משבים של 137 קמ"ש- שיא מטאורולוגי ארצי חדש!


הרוחות העזות עקרו עצים, תמרורים ושלטים רבים ונצפו מספר מוקדים עם הפסקות חשמל כתוצאה מכך.


במקביל סופת חול שהועלתה בירדן נכנסה ארצה וגרמה להגבלות ראות וזיהום אוויר חמור בצפון הארץ.


יחד עם הרוחות החזקות והאובך, בהשראת תנאי האי יציבות, כיסוי נרחב של עננות בגובה רב ובינוני הסתירה את השמש והורידה במהלך היום טפטופים-גשמים קלים.


מהערב התגברו הגשמים והם לוו בתאי סערה ובדגש בדרום הארץ, דבר שיצר שיטפונות נרחבים בנחלים.



לאחר מכן בשישי (13.3) המערכת התקדמה צפונה והייתה במגמת היחלשות, אך זה לא הפריע לרוחות דרומיות חזקות לנשב מעל ים סוף לכוון אילת ולגרום לגלים גבוהים לשטוף את חופי העיר, הגלים הביאו נזקים נרחבים לחופי העיר הדרומית.


אחר כך הגיעה החלק הקר של המערכת אל הצפון והמרכז בזמן שהיא "גוססת" (אוקולוזיה) ומצד אחד הגשמים ירדו בצורה דיי אחידה בכל הארץ, אך מצד שני העוצמות לא היו גבוהות במיוחד ולא נוצרו תאי סערה נרחבים כפי שהמערכת גרמה במצריים.






תמונות וסרטונים שצילמו גולשי האתר:


סערה דרומית באילת, צילום: אנג'ל אופנהיים



עץ שקרס בצור הדסה, צילום: שחר שרון



הרס באילת, צילום: שלומית בר


סערה דרומית באילת, צילום: אנג'ל אופנהיים


אובך כבד בחיפה, צילום: אורית לאופר

222 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page