top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

מערכת גשם ראשונה לסתיו 2021

עודכן: 24 בספט׳ 2021

אתמול (רביעי) היה יום ההיפוך הסתווי, בו כמות שעות האור והחושך הן בעלות אורך שווה לאורך כל כדור הארץ, לאחר יום זה מתחיל הסתיו האסטרונומי בחצי כדור הארץ הצפוני ומנגד מתחיל האביב בחצי כדור הארץ הדרומי.


בדרך כלל, בגלל מיקומה של ישראל באזור בו המערכות הקיציות מושפעות מהמונסון בצורה כה חזקה, לרוב לוקח לסתיו הסינופטי מספר שבועות להגיע לאחר הסתיו האסטרונומי ואולם השנה, כמו שעון שוויצרי נתחיל להרגיש את הפכפכות הניכרת במזג האוויר כבר בימים הקרובים.


כבר כעת מתארגנת לה פעילות "קרה" (לא באמת יהיה קר) משמעותית לראשונה בעונה מצפון לנו עם גשמים נרחבים משמעותיים לאורך החוף הסורי ולבנון, אנחנו נהיה מושפעים מהשאריות של אותה מערכת.


במהלך הלילה עם התקררות השכבות הגבוהות של האטמוספירה מעל הים התיכון אשר "לוהט" בתקופה זו של השנה, ייווצרו מול חופי הארץ תאי גשם מפותחים ואף ישנו סיכוי נמוך להתפתחות של תאי סערה בודדים בים.


המודלים מנתחים את אזור ההתכנסות של העננות המפותחת מול החוף הדרומי וחצי האי סיני ולכן ככל הנראה המוקד העיקרי של הגשם בלילה הקרוב יהיה מול החוף הדרומי ובצפון מערב הנגב.


לאחר מכן בבוקר שישי, העננות תפחת לאורך החופים אך תתרבה באזור ההר ששם צפויים עוד גשמים מקומיים.


בשעות הצהריים תחול הפחתה מהירה בגשמים ולקראת אחר הצהריים הם ייפסקו לחלוטין.


בשל הצפי לגשמים בדרום גם קיים חשש קל לשיטפונות בנחלי צפון הנגב ומדבר יהודה!



כמויות הגשמים כיאה לסתיו צפויות להיות לא אחידות:


כלומר יהיו אזורים שעשויים לקבל כמויות משמעותיות של גשם שאף אצל השיאניות יכולות להגיע למספר דו ספרתי של מ"מ מול מקומות שלא יראו טיפה אחת.


ראוי לציין כי בעבר מערכות גשם מסוג זה היו מתרחשות בחודש ספטמבר אחת לעשור, אך בשני העשורים האחרונים ירידת גשמים בתחנות שונות בחודש ספטמבר נהיו שכיחות מאד ובעשור האחרון רק בשנים 2020 ו-2017 לא נמדד גשם בחודש ספטמבר.



ומה בהמשך?.....


כפי שציינו הסתיו הגיע, אך התקופה החמה עוד רחוקה מלעזוב אותנו.


בשבת תחול התחממות כאשר בראשון יהיה שרב סתווי ראשון בעונה עם לחות נמוכה גם באזורים הסמוכים לחוף עקב היחלשות המערכת הקיצית והגעה של אוויר חם ויבש ממדבריות ערב.


בשני תחול הקלה מחודשת בעומסי החום אשר תמשיך גם לימים שאחרי.



ניתוח משקעים של מודל COSMO להיום בלילה, ניתן לראות את אזור הניתוח לכמויות גשם מרשימות בזמן קצר לאורך החוף הדרומי.


85 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page