top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

שיאי שלג בספרד, בישראל שרב "חורפי"

בזמן שבישראל כבר לא ירד גשם במשך 16 ימים, מערב אירופה חווה סופות דחופות והשיא הגיע ביממה האחרונה עם בואה של הסופה "פילומנה" אשר הכתה את חצי האי האברי בחוזקה.


ביממה האחרונה נמדדו משקעים רבים בספרד ופורטוגל כאשר אצל השיאניות חצו את ה-100 מ"מ ליממה.


לא מדובר בשיא, באזור בו הגשמים יורדים בחוזקה בעקר בסתיו, אך הפעם הדבר לווה עם מערכת ציקלונית עמוקה במיוחד שהביאה אוויר קר מאד במקורו במרכז אירופה.


והשילוב הנדיר של הגשם הרב עם הקור העז הובילו לאירוע השלג הקיצוני ביותר שספרד ופורטוגל ידעו מזה 50 שנים!


מדוע בספרד נדיר לראות שלג במקומות נמוכים?.....


ספרד ופורטוגל הן המדינות הדרומיות ביותר באירופה ולרוב מערכות אשר מגיעות לשם מצפון עוברות דרך האוקיאנוס האטלנטי, צוברות חום ממנו ומגיעות פחות קרות או שהן מגיעות מצפון מזרח ועוברות דרך רכס הפירנאים שמחמם ומייבש במורדותיו את האוויר שמגיע מצפון מזרח.



הסיבה להגעה של המערכת הזו כמו רוב המערכות הסוערות שפוקדות את מערב אירופה בחודש וחצי האחרונים, היא שינוי משמעותי בזרם הסילון (רצועה של רוחות חזקות ברום) שהדרים לאזור מערב אירופה בעוד שבאזורנו הוא הצפין ומנע ממערכות קרות מצפון להגיע אלינו, דבר המסביר את עצירת הגשמים הממושכת המלווה בחום יחסי לעונה שאנחנו עוברים כאן למעל משבועיים.



במדריד נערמו למעל 20 ס"מ ביממה והשיא של הערמות, מתרחש ממש עכשיו כאשר חזית חמה המלווה בלחות ים תיכונית מגיע לאזור ותגרום לשלג להוסיף להערם בכבדות כל הלילה.


בנוסף לכך, גם שיאי קור מוחלטים נשברו בספרד כאשר ברכס הפירנאים נמדדו היום 35 מעלות מתחת לאפס!!



בהשוואה לעבר עולה כי זה הוא אירוע השלג החמור ביותר מאז הימים הראשונים של ינואר 1971.


מעניין לציין שבאותם ימים ב-1971 ישראל קיבלה עצירת גשמים דומה באורכה לזו שמתרחשת השנה ואף בליווי אירוע שרב נדיר לתקופה ושובר שיאי חום לינואר, ומאמצע החודש החורף חזר לתפקד עם אביב קר וגשום במיוחד.


ממש לא אומר שזה מה שיקרה השנה בהכרח, אבל מזג האוויר עשוי להשתנות בין רגע.


כ-4 אנשים נהרגו מסופות השלג העזות וראש ממשלת ספרד, פרדו סנצ'ס הפציר באזרחים להישאר בבתים והפעם לא בגלל נגיף קורונה שממשיך להשתולל במידה רבה במדינה.


הצפי הוא להיערמות של עוד עשרות ס"מ נוספים במדריד רק הלילה ומחר (ראשון) במהלך היום השלגים ייחלשו בהדרגה וייפסקו לקראת הערב בספרד אך האוויר הקר עוד יישאר באזור לזמן רב ולכן בהתבהרות בלילה שבין שני לשלישי הקרובים החזאים במדינה חוזים גל קור קיצוני ברחבי המדינה שעשוי לשבור שיאי קור מתחילת המדידות!!



מנגד אצלנו, אנו לקראת "שרב חורפי" עם טמפרטורות שעשויות להגיע ל 28-25 מעלות בחוף, בשפלה, בצפון הנגב ובעמקים בשלישי וברביעי.


אך שימו לב, ציינו זאת באתר שלנו במהלך השבוע האחרון והוא ששינוי סינופטי וסיום עצירת הגשמים עוד יתרחשו אצלנו בשבוע הקרוב עם הגעה של אוויר קר מצפון בליווי רוחות חזקות מהפרשים הגדולים שצפויים בין הטמפרטורות המאד גבוהות שישררו כאן באמצע השבוע הקרוב לבין הטמפרטורות החורפיות שיגיעו מחלקו השני.


בנוגע לסוגיית הגשמים, משקעים בצורה כזו או אחרת ירדו ושלג יערם בחרמון אך כרגע המודלים מתקשים לזהות האם המערכת תנוע כמה מאות ק"מ צפונית אלינו ותשאיר אותנו בעקר עם רוחות וקרירות או שמדובר במערכת גשומה של ממש.


בכל מקרה, התצורה הסינופטית שחסמה לנו הגעה של מערכות נגמרה, ולכן זו נצפה לראות מערכות גשם שמגיעות מדי פעם לאזורנו בהפרשי זמן סבירים אחת לבין השנייה.


אנחנו נמשיך ונעקוב.




שלג כבד במדריד



צפי להצטברות שלג בספרד הלילה

154 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page