top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

תחילת דצמבר יבש יחסית? הוורטקס מתפצל

מחר יחל חודש דצמבר, אחד משלושת חודשי החורף המרכזיים במהלכו מתקבלות כמויות גשם משמעותיות מאד שמשפיעות על מאזן הגשם בעונה.


לעתים גם חודש דצמבר הוא החודש הגשום ביותר בשנה (אף על פי שבממוצע ינואר הוא החודש הגשום ביותר ברוב האזורים).


על פי המסתמן כרגע, נראה שלפחות המחצית הראשונה של החודש תהיה יבשה יחסית וזה בשל התפצלות המערבולת הפולארית.




מה היא המערבולת הפולארית?....


היא מערכת של רוחות חזקות במיוחד המתרחשת בשכבת הסטרטוספרה מעל הקוטב הצפוני.


בשכבת הסטרטוספרה מצוי גז האוזון שדואג להחזיר חלק מקרני השמש חזרה לחלל ולכן שכבה זו מתחממת ככל שעולים בה בגובה.


מעל הקוטב הצפוני מדי כל חורף קרני השמש כלל לא מגיעות לשכבת הסטרטוספרה ולכן האוויר שם מפסיק להתחמם בניגוד לשאר האזורים בעולם הנמצאים דרומית לקו רוחב 60, בהם קרני השמש מוחזרות לחלל ונוצרת התחממות.


ההפרשים כה גדולים בטמפרטורה בין הקטבים לשאר העולם בסטרטוספרה מתורגמים להפרשי לחצים אדירים וליצירת רצועת רוחות חזקות קבועה מדי חורף, לה אנו קוראים המערבולת הפולארית.


אף על פי שהיא נוצרת ברום הגבוה, אותה מערבולת מגבירה את העירבוליות בשכבות התחתונות יותר של האטמוספירה ויוצרת רצועה של שקעים ברומטרים קרוב לקו רוחב 60 צפון מדי חורף, אותם שקעים מונעים כניסת אוויר קר דרומה במקרה השכיח.... אך כאמור לכל הכלל יש יוצאים מן הכלל.




הצפי להתפלצות המערבולת הפולארית והתרחקותה מישראל


סיביר חוותה את פתיחת החורף בצורה קרה במיוחד, דבר שהוביל להתרחבות הקרחונים בקוטב הצפוני לגודל שיא של 56 שנות מדידה לתקופה של סוף נובמבר.


כתוצאה מכך, פני השטח בסיביר נעשו בהירים יותר ולבנים דבר שהוביל להחזרת כמות גדולה של קרני שמש לחלל והתחזקות אזור לחץ אוויר גבוה במיוחד מעל פני השטח (רמה ברומטרית).


לעתים כשנוצרת מערכת לחץ אוויר כה חזקה מעט דרומית לקוטב ולמערבולת הפולארית, כאשר היא מסונכרנת גם עם המערכות הסינופטיות בסטרטוספרה לעתים ניתן להעביר חום מהשכבה שלנו הישר לסטרטוספרה בקטבים וזה מה שצפוי לקרות.


לכן, כאשר יודלף אוויר חם לקטבים נראה תהליך של התפרקות המערבולת הפולארית לשתי תתי מערבולות שינועו דרומה יותר, אחת תמוקם באזור צפון אמריקה ותגרום לגל קור משמעותי באזור קנדה וארה"ב, השנייה תמוקם מעל סיביר והמזרח הרחוק.


אם נפשט את התהליך שקורה הוא שהמערבולת הפולארית מתרחקת מישראל וזה ימנע ממערכות קרות משמעותיות מצפון להגיע לכאן, זה לא אומר שלא ירד גשם כלל, זה רק אומר שהמערכות שכן יגיעו לכאן יהיו חלשות יחסית ופחות מגובות באפיקיות משמעותית ברום.


אך למזלנו, לא מדובר הפעם באירוע חריג, כי חרף ההתפלצות הצפויה, הסטרטוספירה מעל הקטבים עדין נשארת קרה יחסית וזה בסופו של דבר יגרום להחלמה של המערבולת בהמשך החודש, ואולם עדין מסתמן כי הרמה מעל סיביר כאן כדי להישאר ויתכן שהיא תגרום לאירועים נוספים של היחלשות של המערבולת ואולי גם פירוקה לאורך חודש דצמבר.



ראוי לציין כי למרות המגמה לכמויות גשם פחותות במהלך השבועיים הקרובים זה לא אומר כלום על המשך החורף.


בינתיים, אנו מסיימים את חודש נובמבר עם מזג אוויר סתווי קלאסי וכך גם כמויות הגשמים שמאופיינות בחוסר אחידות בתפרוסת.


לאורך החוף הכמויות נמוכות יחסית, בהרי הצפון קרובות לממוצע, בהרי המרכז ובחלקים מהדרום גבוהות.


המצב הקיים כן צפוי להתמתן במהלך השבועיים הקרובים ככל הנראה כאשר אז כבר מרבית האזורים בארץ יהיו עם כמויות גשמים מתחת לממוצע לתקופה, אם כי לא במידה קיצונית.





המערבולת הפולארית היום




הצפי להתפצלות המערבולת בעוד שבועיים, ניתן לראות כי הפיצול קיים רק בשכבות התחתונות ולא בגבוהות בינתיים




התחממות הסטרטוספרה מעל סיביר

135 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page