top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

תקופה גשומה מאד וקרה לפנינו

עד כה המחצית הראשונה של העונה מתאפיינת במיעוט גשמים ניכר ואף חריג. הדבר בולט בעקר בצפון הארץ.


בגליל היו בין 7-3 עונות יבשות יותר לתקופה זו ואף ברמת הגולן מיעוט הגשמים הנוכחי הוא חסר תקדים!



כל זה הולך להשתנות במהלך הימים הקרובים עם שינוי סינופטי משמעותי אשר יביא את החורף המיוחל.




מה מנע עד כה עד כה את הגעתן של מערכות חורפיות? ומה צפוי להכניס אותן לאזורנו?


בשביל זה צריך להכיר את המערבולת הפולארית, מערבולת חזקה במיוחד שנמצאת מעל הקטבים בעונת החורף בגובה רב אך משפיעה בצורה ישירה על המתרחש גם אצלנו בקרקע.


על מנת להבין מה היא המערבולת הפולארית, צריך להבין מה היא הסטרטוספרה.


כפי שאולי חלקכם מכירים, באטמוספירה שלנו מצויה שכבה של גז אוזון המצוי בגבוה בין הגבהים 17-10 ק"מ מעל פני הים (תלוי היכן אתם נמצאים), גז האוזון בעת התרכבותו מחזיר חלק ניכר מהקרניים האולטרה סגולות של השמש חזרה לחלל ובכך נוצרת שכבת הסטרטוספרה, בה ככל שנעלה מעלה בגובה הטמפרטורה דווקא תעלה בניגוד למה שאנחנו מכירים בשכבה שלנו.


בשל נטיית ציר הסיבוב של כדור הארץ ב-66 מעלות ביחס לשמש, בעונת החורף אזור הקוטב לא מקבל קרני השמש כלל. דבר שגורם לכך שלא מוחזרת קרינה כלל לחלל והסטרטוספרה מתקררת באופן ניכר. זאת בניגוד ליתר כדור הארץ בו החזרת קרני השמש לחלל על ידי האוזון עדין מתרחשת ולכן נוצרים שני אזורים שונים:


1.מעל הקטבים שהוא קר מאד בו האוויר דחוס יותר

2. יתר כדור הארץ בו חם יותר והאוויר דליל.


לכן "לכאורה" אמור היה להיווצר מצב בו בשל הפרשי לחצים גדולים אוויר מהקוטב אמור להתפזר בחופשיות ליתר כדור הארץ.

אולם בשל סיבוב כדור הארץ נוצר מאזן סביבות קו רוחב 60 בו נושבות רוחות עזות בסטרטוספירה המפרידות לחלוטין את האוויר בין הקוטב ליתר חלקי כדור הארץ וזו היא המערבולת הפולארית.


למרות מה שרשמנו לכם עד כה, לעתים בחורף נוצרים מערכות יציבות חזקות מאד שנשארות ללא מעט זמן וכאשר הן מסונכרנות עם המערכות בסטרטוספרה, אוויר חם יחסית נדלף לקווי הרוחב הצפוניים והמערבולת נחלשת\ מתפצלת או נדחקת כפי שקרה השנה.


לרוב אירועים כאלה הם לא טובים לישראל, משום שהנטייה הראשונה של הקור מהקטבים לברוח היא למערב אירופה שם קיים אזור ציקלוניגנטי חזק המושך אליו מערכות עמוקות ושואב לתוכו אוויר קר מהצפון דבר המביא למזג אוויר יציב ויבש כאן.



אולם השבוע צפוי שינוי במצב הקיים עם התחזקות מחודשת של המערבולת והיווצרות של מצב סינופטי יציב וחזק מאד על מערב אירופה, דבר שיטה את המערכות הקרות מצפון להגיע לכאן.



סערה חורפית ראשונה לעונה עם רוחות חזקות, כמויות גשמים גדולות שאף יחצו בצורה מרחבית את רף ה-100 מ"מ (בעקר בצפון), אובך וסופות חול בדרום ואפילו מעט שלג גם ברמת הגולן לפנינו השבוע.



זו היא כמובן רק מערכת ראשונה מצרור מערכות חורפיות שמסתמנות לפקוד אותנו בתכיפות בתקופה הקרובה, כבר בסוף השבוע הקרוב או במהלך תחילת שבוע הבא מסתמנת סערה חורפית נוספת שתהיה אף חזקה יותר וקרה יותר.

אנימציה של אנומליה (סטייה מהנורמה) של גובה מפלס 500 מ"ב המעיד על מערכות ברום, ניתן לראות כי במהלך התקופה הקרובה יתעמקו עלינו מספר אפיקים ובמספר גלים כאשר יתכן ועוד המערכת החזקה ביותר מתוכם עוד לפנינו.


גרף אנסמבל לטמפרטורה מעל אזור ירושלים בגובה 1,500 מטר בקירוב, שימו לב כי הקו האדום מציג חציון לתקופה 1981-2010, ניתן לראות כי אנו לקראת תקופה קרה ממושכת מהממוצע.

גרף אנסמבל המראה על התקררות צפויה בסטרטוספרה מעל הקטבים לצד התחזקות רוחות הרום בגובה 10 מ"ב, דבר המעיד על התחזקות המערבולת הפולארית.


הדמיה של המערבולת הפולארית כיום, רחוקה מישראל וחלשה (משום שהיא יחסית רחבה ולא בעלת קוטר קטן ומעגלי)



הדמיה לצפי של המערבולת הפולארית לעוד שבוע וחצי, ניתן לראות בעלת מבנה מעגלה וצר יותר, דבר המעיד על התחזקותה, יחד עם שלוחה עמוקה שהיא שולחת לעבור המזרח התיכון, דבר שעשוי להתבטא בתור מערכת חזקה מאד באותם תאריכים.



171 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page