top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

אירוע השלג הנרחב ביותר ב-6 השנים האחרונות לפנינו

עודכן: 7 במרץ 2021

לאחר חמישה חורפים בהם מערכות השלג בהרים היו חלשות או קצרות מדי כדי להיזכר כמשמעותית דווקא השנה למרות שזכינו לחורף חם מהרגיל ואף במידה ניכרת, אירוע שלג משמעותי לפנינו ועל פי איך שהדברים נראים הערב (יום שני) מדובר במערכת השלג המשמעותית ביותר מפברואר 2015.


הדבר נגרם עקב מערכת ציקלונית חזקה מאד באזור רוסיה אשר אוגרת קור פולארי מהקוטב ושולחת שלוחה קרה מאד לים התיכון ומשם אלינו.


נציין כי המערכת הנוכחית נראתה באופן יחסי מובהק במודלים לחיזוי עוד לפני שבוע יותר משבוע וחצי ועל כך כתבנו בתקופה האחרונה כפי שניתן לראות כאן.


המפגש של האוויר הקר במיוחד עם הים התיכון "הרותח" (טמפרטורת הים עומדת על 19 מעלות, 2 מעלות יותר מעל הממוצע דבר הנחשב המון במונחים מטאורולוגים) יחד עם האוויר החמים שגרם למזג האוויר האביבי באזורנו בחורף האחרון יגרמו להיווצרות פערי לחצי אוויר משמעותיים בין האוויר החם לקר וליצירת שקע עמוק במיוחד אשר כבר התחיל להתפתח לו מזרחית לכריתים (התחזית נכתבה ביום שני בלילה) .



התחזית:



יום שלישי:


תחילת היום יהווה המשך מפתיע של הימים האחרונים בכך שהטמפרטורות יוסיפו להיות גבוהות באופן יחסי לאמצע פברואר וללא הרבה עננים.


כבר נחסוך לכם את התהיות שיהיו אצל חלקכם וטענות בסגנון "היכן הסערה שעליה החזאים דיברו ? ", "סערה בכוס תה" וכו'...


הסירו דאגה מליבכם, היא עוד תבוא.


השינוי יתחיל במהלך הצהריים עם ירידה ניכרת בטמפרטורות והתגברות ברוחות וגשמים מדי ירדו בצפון הארץ ובמרכזה ובדרום יהיה אביך.


קו הגשם ייחתך באופן בולט בצפון הנגב, שם הרוחות העזות מכוון מצריים יסיעו עוד אבק ואף יגרמו לסופות חול מקומיות להופיע.


לקראת חצות יגיע האוויר הקר במיוחד המיוחל ויגרום לשלג להיערם בהרי הצפון מגובה 800 מטר כולל צפת ולהצטבר לכמות משמעותית החל מ-900 מטר כולל חשש לחסימת צירי תנועה עקב השלג הכבד.


בהרי המרכז תנאי האי יציבות ומפלי הטמפרטורה מאפשרים שלגים מגובה 800 מטר ואף גם בירושלים, העניין הוא היכן קו הגשם ייחתך?


ההבדל המינורי בין המודלים השונים לחיזוי הוא אזור התכנסות העננות הפעילה והיכן יחתך קו הגשם.


מדוע הדבר כל אך קריטי עם הקור מספיק?...


הדבר המעניין הוא שהקור לא באמת מספיק לירידת שלג לבדו, לרוב השלג בארץ יורד בגבהים הנמוכים יותר בפועל מרום הקיפאון (הגובה בו הטמפרטורה יורדת אל מתחת ל-0) מכוון שאצלנו השלג מאופיין בירידה מעננות ערמתית (קומולטיבית) מפותחת אשר מתאפיינת בזרמי אוויר קרים אשר יורדים מאותם עננים ומצננים את הטמפרטורה בפועל בגבהים שמתחת.


במידה ויהיה רצף נאה של משקעים כפי שהמודל עם התרחיש הקיצוני מראה, הרי שאותה עננות תוריד את הטמפרטורה ממה שהיא אמורה להיות בפועל וכבר מליל שלישי יש לנו בירה לבנה.


למרות זאת, המודל עם התרחיש המתון יותר אכן מראה תנאי קור מספיקים לשלג אך עם גשמים בהפוגות, והרי שבמידה וזה התרחיש עדין ירד שלג בירושלים, אולם רובו לא ייתפס ומעטו יצטבר לשכבה דקה בלבד.


איזה מהתרחישים הוא הנכון?.... אין לדעת אבל אנחנו שמים לכם את כל האופציות על השולחן.


קיים סיכוי נמוך גם לשלג בהר הנגב, כאמור סיכוי נמוך מכוון שלא צפויים כמעט משקעים ובעקר אבק.




יום רביעי:


היום הקר ביותר שהיה לנו בחורף האחרון, יום גשום וסוער בצפון ובמרכז עם ירידת שלגים בהרים מגובה 800 מטרים עם כמויות משמעותיות מ 850\900 מטרים. ירושלים תלויה בין רצף המשקעים והקור שיהיה, התרחיש הקיצוני מראה שלג משמעותי שיערם כל היום. התרחיש המתון מראה את החלק העיקרי של הקור והמשקעים וכמובן השלג נכנסים מחלקו השני של היום.


בדרום יהיה אביך וישררו סופות חול מקומיות ולמרות זאת, עדין יתכן גשם מקומי בחלק מהמקומות וקיים סיכוי מינורי לשלג קל בהר הנגב בבוקר.


מחלקו השני של היום כאמור תחול התחזקות נוספת בפעילות עם חדירת אוויר קר מאד לכל שכבות האטמוספירה ואז יגיע גם שיא השלג עם הנמכת רום השלג לגבהים של 650 מטר עם היערמות משמעותית מגובה 800 מטר כולל ירושלים וצפת.


גם כאן, הפערים בין המודלים השונים עומדים על בין מעלה לשתיים, והדבר קריטי מאד וחוצץ בין גבהי השלגים והכמויות שימדדו ולכן לא נשלול גם אופציה על פי המודל המחמיר לסיכוי נמוך לשלג לזמן קצוב גם מגובה 550 מטר ואף להראות באוויר בגבהים נמוכים יותר. שוב זה התרחיש הפחות סביר אך קיים.


במהלך הלילה עוצמות הגשמים והשלגים ייחלשו, אך עדין יוסיפו לרדת שלגים מדי פעם מגבהים של 800 מטר ומעלה.



יום חמישי:


בבוקר שלגים יוסיפו לרדת בהרים, ושלג קל ייתכן בירושלים, כבר לקראת הצהריים השלג יתחלף בגשם שימיס את השכבה שתערם בלילה החולף.


בפסגות הצפון מעל 950 מטר עדין ירד שלג מדי פעם בהמשך לשכבה שתצטבר שם משלישי בלילה.


לקראת הערב תחול היחלשות בגשמים ובלילה תהיה התחדשות בפעילות שתגיע עם טמפרטורות גבוהות יותר וכך גם הגשם שירד בליל חמישי-שישי ימיס את השלג בהרי הצפון גם כן.



ומה בהמשך?...


יום שישי יום חורפי למהדרין ולקראת סופו הגשמים ייפסקו.


לאחר מכן מסתמן גל קור באזורנו עם לילות קרים במיוחד בעמקים ובוואדיות, מוזמנים להמשיך ולהתעדכן בתחזית שלנו באתר כאן.



הסערה מתארגנת לה בים התיכון ובדרכה אלינו



351 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page