top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

הגשם חוזר, חשש להצפות בערי החוף!

ימים קשים לחיזוי לפנינו, מצד אחד האטמוספירה תהיה מאד לא יציבה ותאפשר פיתוח מואץ של ענני סערה ומנגד, בהיעדר רוח משמעותית שתסיע את העננות ממקום למקום, יהיו מקומות סמוכים שלא יקבלו אירוע גשם מרשים ומנגד כאלה שיקבלו כמויות גדולות של משקעים על פרק זמן קצר, דבר השכיח לסתיו הישראלי ולחודש אוקטובר בפרט.



קודם כל נסביר מה הוא אירוע של אפיק ים סוף פעיל


אפיק ים סוף היא מערכת לחץ אוויר נמוך בקרקע הקיימת כל ימות השנה ובדיוק כמו שמה, היא שוררת מעל אזור ים סוף ונגרמת כתוצאה מאפקט הlee low, במהלכו לחץ האוויר יורד במורדות ההרים של השבר הסורי האפריקאי.


זו היא גם המערכת הסינופטית הנפוצה ביותר בארץ.


לרוב אותה מערכת באופן קבוע מביאה אוויר קריר יותר למצרים מאשר סביבתה בשל המעבר של הרוח הצפונית מעל הים התיכון הקריר בעוד באזור שעוטף את מצריים, האוויר שמגיע הוא בעקר חם ויבש ממדבריות ערב.


כתוצאה מכך האוויר מעל מצרים באופן יחסי הוא גם צפוף וכבד יותר ומתפרס על פחות שטח ולכן גובה עמודת האוויר מעל מצרים נמוך מזה של האזור הסובב אותה, משמע ישנו שקע ברום.


לכן לא מעט מאירועי אפיק ים סוף פעילים, אזור מצריים מקבל את מרבית "האקשן" עם פעילות מרחבית של ענני סערה ואנחנו מקבלים את "השאריות" אך הפעם אותו שקע ברום נע לכיווננו ויחלוף ממש מעלינו מחר בערב (ראשון).


השילוב של הגעת האוויר הקר ברום, עם הים התיכון שעוד חם יחסית בתקופה זו של השנה (27 מעלות) יביאו למופעי ברקים מרשימים לאורך החופים ומקומית גם כמויות גדולות של גשם.



התחזית:


מחר (ראשון) יהיה יום מטעה.


בתחילת היום אנו נושפע תחת הסקטור החם של אפיק ים סוף ומזרימות רוח מזרחיות ואוויר חם ויבש ממדבריות סוריה וירדן.


במהלך שעות הצהריים תחול תפנית במזג אוויר והרוח תחוג לצפון מערבית חזקה שתביא אוויר קריר ולח יותר מהים ויחלו לרדת גשמים מקומיים בליווי סופות רעמים וברקים מצפון הנגב וצפונה.


*שימו לב שבגלל הפרשי לחצי האוויר בין הסקטור החם לקר יחלו לנשב רוחות חזקות עם משבים של 70 קמ"ש בחלק מהאזורים!


משעות הערב עם התקרבות שקע הרום לאזורנו תחול גם התפתחות של עננות בינונית ממטירה מעל צפון הארץ שתגרום לגשמים בליווי סופות רעמים וברקים ולזמן קצר גם למטחי גשם חזקים.


עם מעבר העננות הבינונית מאזורנו והתמקמות שקע הרום מעל הים, במהלך הלילה יתפתחו המון תאי סערה מעל הים בקרבת החופים שיגרמו למופע אור קולי מרהיב למי שיהיה קרוב לים.


אולם בשל הרוח החלשה, העננים שנראה בים כמעט ולא ינועו לכיוון הארץ ולכן מרחבית לא נראה מאירוע זה כמויות גדולות של גשם, אך כן מקומית בהחלט יתכן ונראה ענני סערה בודדים שכן מצליחים לגרד את קו החוף ולגרום גשמים חזקים בליווי סופות רעמים וברד ובשל העובדה שאותם עננים כמעט ולא ינועו וישארו במקום, יתכן ומקומית נראה גם כמויות גדולות של גשם בקרבת החופים ועל כן ישנו חשש להצפות!



ביום שני במהלך שעות הבוקר, הרבה מהעננות הפעילה שתמקמה מעל הים תנוע לכיוון החופים עם הבריזה ותגרום באזור מישור החוף לגשמים חזקים בליווי ברד וסופות רעמים וכן קיים חשש להצפות בערי החוף!


במהלך הצהריים מוקד הגשם יעזוב את החופים ויעבור לפנים הארץ, שם נראה תאי גשם מקומיים מתפתחים.


באחר הצהריים הגשם יפסיק, העננות תתנקה ויעשה נאה.



שימו לב שזה הוא לא הסוף! שקע רום נוסף מתפתח לו מעל מצרים שוב וישפיע עלינו בשלישי בעקר מחציו השני של היום וגם ברביעי עם סיכוי שוב, לגשמים בליווי סופות רעמים וברקים במקומות שונים בארץ.




כמה גשם ירד?....


להבדיל ממערכות גשם חורפיות, בהן הכל מושתת על חזיתיות מרחבית, כאן מדובר בעננות שמתפתחת "יש מאין" (מעליית אוויר\קונבקציה) ולא מוסעת ממקום למקום ולכן למודלים קשה להעריך כמות גשם מדויקת.


בשל האופי המקומי של המערכת כיאה לסתיו, יהיו לא מעט אנשים שיבואו בטענות כלפי החזאים בכך שלא ירדה מעליהם טיפה אחת מבלי לדעת שבמרחק קצר מהם ירדו עשרות מ"מ של גשם.


הערכת משקעים של מודל אייקון עד לשלישי בבוקר, שימו לב לכמויות הגשם הגדולות שהמודל נותן מעל הים התיכון.


המודל מתקשה להעריך שגם אצלנו בארץ מקומית יראו כמויות גדולות של גשם, בעקר לאורך החופים בבוקר שני. בשל הרוח החלשה הצפויה.

136 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page