top of page
  • תמונת הסופר/תWeather Now

לאחר חורף חם במיוחד, סימנים לגל קור ואף שלג באזורנו שבוע הבא

עד כה חורף 2020\2021 מאופיין בפרקי חום (באופן יחסי) ארוכים שהקנו עד כה תחושה שהשנה לא היה כמעט חורף.


הדבר אכן לא רחוק מהמציאות, ניתן לראות זאת ברצף הטמפרטורות הגבוהות והיובש בינואר שכמעט היה חסר תקדים באורכו כאשר בשנת 1971 היה פרק קיצוני יותר של חום יחסי ויובש מוחלט בלב החורף.


גם תחילת חודש פברואר המשיך את המגמה של קודמו ועד כה בכל תשעת הימים הראשונים של החודש נמדדו טמפרטורות גבוהות מהממוצע ואף באופן ניכר.


המצב הזה צפוי להשתנות עם מה שנראה כמו תחיה מחודשת של החורף ובגדול שבוע הבא כפי שציינו בדף הפייסבוק שלנו בימים האחרונים.


על מנת להבין את המצב שהולך לקרות רצוי קודם לראות את התמונה הכללית שמאפיינת את החורף הנוכחי והיא נעוצה בהתנהגות זרם הסילון (רצועת רוחות חזקות ברום העליון).


במערב ומרכז אירופה מסיבות כאלו ואחרות זרם הסילון נע דרומה, דבר אשר נתן למערכות קרות במיוחד מרוסיה להגיע למרכז ומערב היבשת אשר חוו ומוסיפים לחוות חורף מושלג וקר יחסית למה שהורגלו שם בשנים האחרונות.


בספרד נמדדה כמות שלג בחודש הקודם במדריד שלא הייתה כמותה מאז ינואר 1971 (שכאמור היה חם ויבש במידה חריגה אצלנו בדומה לשנה) וכעת, בימים האחרונים מערכת השלג הכבדה ביותר מחורף 2010 פקדה את מדינות השפלה הולנד ובלגיה שגובהן הממוצע הוא 5 מטרים בלבד מעל פני הים ובהולנד הוכרז מצב חירום עקב השלג הרב.


לשם השוואה חורף 2010 באופן לא מפתיע, היה החורף החם ביותר מתחילת המדידות אצלנו בארץ.


גם כאן הכל מושפע מתנודות של הזרם הסילון שכאשר הוא מדרים לאזור מסוים הוא ינוע צפונה באזורים הסמוכים לו ממערב ומזרח בגלל מאזני רוח באטמוספירה שלא נרחיב עליהם.


עכשיו לאחר שדיברנו על מה שהיה ניתן לציין מה הולך לקרות לנו:


תפנית מעניינת צפויה לקרות בימים הקרובים כאשר זרם הסילון צפוי להצפין משמעותית במערב אירופה וזה יעודד את כל האוויר הקר שפוקד את הולנד, בלגיה וגרמניה להדחק דרום מזרחה אל כיוון הים השחור ולגרום שם לטמפרטורות אשר נמוכות אפילו ב-20 מעלות מתחת מהממוצע!


לרוב כאשר אוויר קר במיוחד מגיע לאזורים אלו שנמצאים בקווי האורך שלנו ויחד עם הדרמה של זרם הסילון, האירוע מאפשר חדירה גם של גל הקור שמגיע מרוסיה לים השחור להדרים גם אלינו.


המגמה כבר יציבה במודלים ששבוע הבא נזכה לקבל אוויר קר במיוחד מצפון, שיתכן שבמגע עם הים התיכון החמים יגרום להיווצרות עננות ממטירה ואף לאירוע שלג.


המגמה יציבה במודלים, אולם מפאת הטווח עוד קשה להם לנתח במדויק היכן איפה ומתי, אך נציין כי האחידות היחסית לצפי הקר מאד יחסית חריגה.





אנומליה (סטייה מהממוצע) של מודל ECWMF לטמפרטורות בגובה 1,500 מטר מעל פני הים.


הערכים הצבועים באדום מייצגים אוויר חם ביחס לממוצע והערכים הכחולים אוויר קר ביחס לממוצע והערכים הוורודים מייצגים אוויר קר במיוחד.


ניתן לראות כי ישראל כעת נמצאת בשיאו של "גל החום החורפי" המלווה אותנו במהלך השבוע האחרון בזמן שבמרכז אירופה שורר מזג אוויר קר במיוחד במקביל לאירוע השלג שם.

אך שימו לב שממש בימים הקרובים אותו אוויר קר מאד מרוסיה צפויה לנוע דרום מזרחה אל הים השחור ומשם להגיע בהמשך גם לים התיכון ואזורנו.


גרף אנסמבל טמפרטורות לגובה 1,500 מטר מעל פני הים באזור ירושלים.


ניתן לראות שמרבית התרחישים יורדים לערכים שליליים, דבר המעיד על כך שצפוי גל קור ברמה כזו או אחרת בסבירות גבוהה שבוע הבא ואף חלק מההרצות של המודל מציגות קור עז.


מה הוא אנסמבל?.... המודלים לחיזוי עוד בטרם הפקת הצפי ממדלים את האטמוספירה בצורה שגויה מראש מכמה סיבות כמו חוסר בתצפיות מטאורולוגיות, חוסר יכולות חישוביות וכו'...

על מנת לפצות על כך ולהבין יותר לעומק תחזיות לטווח ארוך פותחה שיטת החיזוי באנסמבלים, המציגה כמה תרחישים השונים זה מה זה בנתונים התחלתיים ולכן הבדלים קטנים בהתחלה יהוו הבדלים גדולים בהמשך.

אם נראה אחידות יחסית בין כל ההרצות שיראו כקו אחיד נבין כי מדובר במגמה שתקרה בסבירות גבוהה, ואם נראה פיזור על טווח נרחב של סקלה את התרחישים השונים נבין כי מדובר באירוע בעל סבירות נמוכה.

220 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page